Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért

A mentális egészségügy nemzetközi megfigyelő szervezete

Manapság nagyon sűrűn lehet hallani azt a szót, hogy depresszió. Lépten-nyomon diagnosztizálnak vele embereket, de vajon tényleg elég hiteles-e, ami alapján megbélyegeznek minket?

A depresszió diagnosztizálása orvosok által

Akár Ön is megtapasztalhatta, ha került már pszichiáterhez, hogy néhány percben elmeséli neki, mennyire rosszul érzi magát és mik a tünetei, amire ő gépies gyakorlatiassággal felír egy tablettát. Mondván, ez majd kihúzza Önt a depresszióból vagy a rossz hangulatból. Ezt a döntést gyakran néhány perc után hozza meg a pszichiáter ahelyett, hogy rákérdezne, mi ennek az oka és mi történt az életében, ami miatt így érzi magát.

Sokaknak talán már az is segítene, ha megbeszélhetné a problémáit valakivel, aki érdemben meghallgatja őt. Az „elmeorvosokra” azonban ilyen tekintetben nemigen számíthat az ember.

Egy Amerikában végzett kutatás kimutatta, hogy az orvosok több mint fele írt fel receptet egy maximum 3 percig tartó beszélgetés után.

De mégis mi dönti el, hogy depressziós vagyok-e vagy sem? Talán hihetetlennek hangzik, de a helyzet az, hogy orvosi vizsgálat helyett egyszerűen egy ellenőrzőlista alapján diagnosztizálják Önt. Összevetik az Ön által panaszolt tüneteket egy előre megírt listával, és ha elegendő egyezést találnak, akkor Ön depressziós. De semmi baj, mert ugye számos gyógyszerük van, amivel “kezelheti” a betegségét, akár élete végéig is.

Képzelje el ezt a szituációt: kezelőorvosa kérdez Öntől néhányat, majd ez alapján rögtön megállapítja, hogy Ön cukorbeteg. Ezután felírja Önnek az inzulint, hogy aztán élete végéig szúrja magát vele.

Mennyire fogadná el így az orvos diagnózisát? Ha ezzel nem értene egyet, akkor miért fogadná el, ha ugyanezt csinálja egy pszichiáter, csak épp nem azt mondja, hogy cukorbeteg, hanem azt, hogy depressziós?

Nincsenek tényleges orvosi vizsgálatok a depresszió kimutatására, ezért a tünetekből összeállított lista a pszichiáter egyetlen diagnosztikai eszköze. A tünetek listáját pedig nemes egyszerűséggel kézfeltartással szavazzák meg. Így dől el, hogy mi számít bele a depresszió diagnózisába és mi nem. Nem tűnik túl fairnek, igaz?

(A fenti információk Peter Gøtzsche dán pszichiáter könyvének alapján kerültek leírásra.)

A megbélyegzésen túl miért veszélyes, ha ezt hagyjuk, és minek lehetünk a legnagyobb áldozatai?

Antidepresszáns – többet árt mint használ?

Számos különböző szer létezik, amit orvosok, pszichiáterek írhatnak fel a depresszió tüneteire, vagy épp csak a szorongásos tünetek enyhítésére. Számos alkalommal kaphatnak a páciensek antidepresszánst álmatlanságra, iskolai problémákra vagy épp egy szakításra. Mi a baj ezzel?

Azon túl, hogy pszichiátriai szépítéssel „antidepresszáns-abbahagyási szindrómát” okozhatnak (vagyis elvonási tüneteket), ami akár egy évig is elhúzódhat, számos mellékhatásuk is van. Több kutatás bizonyította, hogy hosszú távon nem kevés, megdöbbentő problémát tud nekünk okozni egy-egy ilyen szer szedése. Többek között az angliai Nemzeti Egészségügyi Intézet és a Royal College of Psychiatrists volt elnöke is megerősítette ezt.

Csupán néhány lehetséges mellékhatás:

  • hallucináció
  • pánikrohamok
  • krónikus depresszió
  • szorongás
  • öngyilkosság
  • nyugtalanság
  • alvászavarok

Ezen túlmenően megjelent egy cikk a BMJ Evidence-Based Medicine nevű szaklapban, melyet a Koppenhágai Egyetemi Kórház kutatói vezetnek. A cikk arról szól, hogy ezeknek a szereknek annyira jelentéktelen a gyógyító hatásuk a depresszió ellen, és annyira károsak lehetnek, hogy használatukat korlátozni kellene, amíg nem tudnak meg több adatot a gyógyszerekről.

Tehát ha szakértők szerint használatuk jelentéktelen segítséget nyújt, súlyos mellékhatásaik lehetnek és hosszú távon elvonási tüneteket okoznak, akkor nagyon úgy fest, hogy más érdekek húzódhatnak meg a háttérben, mint maga a gyógyítás. Nekünk pedig nem ezekhez a szerekhez kellene nyúlnunk.

Na de akkor mit csináljon, ha rosszul érzi magát? – merülhet fel jogosan a kérdés.

Depresszió” ellen – vagyis mit tegyen, ha javítani szeretné a kedélyállapotát?

A portfolio.hu korábban lehozott cikke alapján, becslések szerint világszerte 300 millió embert érint a depresszió. Ez döbbenetes szám, de ami egyértelműen látszik belőle, az, hogy rengeteg ember küzd problémákkal és érzi rosszul magát miattuk.

Mit tehet, hogy jobban érezze magát, amikor úgy érzi, legyűrik a problémák és padlón van? Mire érdemes odafigyelni a mindennapi élete során?

  1. Táplálkozás

Talán elsőre furcsának hangzik, hogy ennek köze lehet a depresszió tüneteihez, de nagyon is fontos szerepet tölt be a betegség kialakulásában. Egy Japánban készült kutatás kimutatta – melyben különböző csoportokat vizsgáltak meg –, hogy igenis van kapcsolat a tápanyaghiány és bizonyos mentális tünetek megjelenése között. 

Ugyanis a B6-vitamin és a vas hiánya jelentkezett azoknál a személyeknél, akiknél jelen voltak a szorongásos tünetek. Ennek okát is kifejtették: bizonyos kémiai hírvivő anyagok előállításához az idegsejteknek szükségük van vasra és B6-vitaminra is.

Ezt alapul véve, célszerű a megfelelő tápanyagokat bejuttatnunk a szervezetünkbe!

A teljes cikk a kutatásról itt olvasható: https://awarenessact.com/panic-atttackss-and-anxiety-episodes-linked-to-vitamin-deficiencies-in-ground-breaking-study/

Egy másik kutatást szerint, amelynek eredményeit a Molecular Psychiatry folyóiratban jelentették meg nagy-britanniai, ausztrál és spanyol kutatók eredménye alapján, a gyorsételek is összefüggésben állhatnak a depresszió tüneteinek kialakulásával. 41 korábbi kutatást vizsgáltak a depresszió és az étrend összefüggéséről. Az elemzés szerint a cukor, a túl sok zsír és a feldolgozott élelmiszerek nem csak a bél, de az egész szervezet gyulladását kiválthatják. Ez pedig közvetlenül növelheti a depresszió kockázatát.

  1. Testmozgás

Biztosan Ön előtt sem ismeretlen, hogy a testmozgás endorfint, azaz boldogsághormont termel. Nem beszélve arról, hogy számos betegség kialakulásának kockázatát és persze az elhízás esélyét is csökkenti. Ez pedig segít abban, hogy elkerüljük a depressziót.

Persze nem kell egyből a konditerembe rohanni és súlyokat emelgetni, vagy épp lefutni egy egész maratont. Kezdetben főleg, de a későbbiek folyamán is varázsszer lehet Önnek is, ha kimegy a szabadba és sétál egyet, miközben ránéz a környező dolgokra: fákra, házakra, az égre és mindenre, amire kifelé tudja tenni a figyelmét. 

  • Sétáljon egyet!

Tapasztalt már olyat, hogy be volt fordulva, tele volt a feje gondokkal, és semmihez nem volt kedve? Aztán vagy Ön saját magát, vagy egy jó barátja kirángatta Önt a szabadba, és kis idő elteltével azt tapasztalta, hogy már nem is tűnik olyan rémesnek minden. Egy kicsit fokozódott a kedélyállapota. Máris a környezeten volt a figyelme, és nem a problémákon. Persze ez nem sikerül mindig az első percben, addig kell csinálni, amíg el nem érünk némi változást.

  • Futás, edzés

Természetesen, ha már készen áll, akkor nyugodtan be lehet venni a napi/heti rutinba a rendszeres futást és edzéseket is. Ez idővel olyan megszokott lesz, mint megenni az ebédet vagy a vacsorát. Idővel pedig nemcsak Ön fogja igényelni a mozgást, de a szervezete is.

A fenti ötleteken kívül még rengeteg mindent találhat, ami segíthet abban, hogy jobban érezze magát, és kicsit lekerüljenek a gondok Önről. Segíthet, ha kiírja magából azt, ami nyomasztja, vagy ha egy Önhöz közel álló, megbízható személynek önti ki a lelkét.

Az is lehet, hogy egészen más jellegű „depressziójának” forrása, ami több keresgélést és felkészültebb megoldást kíván. De mindenképp hatékonyabb megkeresni a kiinduló okot, mint egy gyógyszerel kémiailag elnyomni a kellemetlen tüneteket – mintha rácsuknánk az ajtót egy égő szobára.

Előzze meg, hogy ráaggassák Önre a „depresszió” címkéjét, és találja meg, hogy mi segít Önnek jobban éreznie magát és levezetni azt a fránya stresszt! 

Összefoglalva, mi az a 3+1 tipp, amit be lehet vetni, hogy feltornázza hangulatát?

  • Táplálkozás – fogyasszon többek között vasat és B6-vitamint, illetve minden olyan tápanyagot, amire a szervezetnek szüksége van!
  • Testmozgás – találja meg az Ön számára legmegfelelőbb formáját, és tegye rutinná!
  • Írjon, beszélgessen, könnyítsen a lelkén!
  • Tegyen meg mindent, amit csak tud, mielőtt drasztikusabb megoldásokhoz nyúlna.

Mi a CCHR?

Az Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért, segít a pszichiátria áldozatainak kivizsgálni az esetleges visszaéléseket, és azokat az igazságszolgáltatás elé vinni. Ha Ön elszenvedett ilyet, vagy a környezetében élőktől tud bármilyen visszaélésről, akkor fontos, hogy van remény!

Panaszbejelentő felületünket innen éri el:
https://cchr.emberijogok.hu/irja-meg-nekunk-panaszat/